Tulburare/Dificultate/Dizabilitate de învățare
Raportul
între tulburarea specifică de învățare și dificultățile de învățare a fost
îndelung dezbătut în literatura de specialitate, adesea confundat și foarte
slab delimitat, așa cum afirmă și Gherghuț (2013). Tulburările de învăţare se
referă la dificultăţi care au oarecare constanţă, au la bază deficite de
organizare sau lipsa unor instrumente care asigură învăţarea. De obicei,
tulburarea corespunde unei incapacităţi sau unei capacităţi deficitar realizate.
Ajungem
astfel să desprindem din sfera dificultăților de învățare, termenul considerat
mult timp sinonim, tulburări de învățare,
sub accepțiunea mai multor lucrări de specialitate, care fac distincția
între cei doi termeni, așa cum demonstrează și Roșan (2015). Dificultățile de
învățare generale au un caracter temporar, orice elev experimentând cel puțin o
dată situația de a avea o dificultate în învățare, și pot fi remediate, în
schimb, tulburările de învățare sunt persistente și rezistente la intervenție.
Tulburările de învățare au un debut timpuriu, iar dificultățile de învățare
generale pot să apară oricând în timpul procesului de învățare.
Cea
mai importantă diferență însă este dată de cauzele biologice care stau la baza
tulburărilor de învățare, respectiv factorilor extrinseci ai individului care
stau la baza deficiențelor de învățare generale. În Ordinul MEN 3124/2017 apare
următoarea delimitare a dificultăților de învățare : “ dificultățile de învățare desemnează
o categorie de cerințe educaționale speciale ca urmare intervenției a unor
factori extrinseci( școlari, familiali, sociali), dar și a unor factori
intrinseci psihoafectivi”
care subliniază foarte bine distincția de tulburare specifică de
învățare. Tot în acest ordin se menționează faptul că dificultățile pot fi
remediate, și se exprimă sub forma unor întarzieri, nu sub forma unor
perturbări ale procesului de achiziție ca în cazul tulburărilor specifice de
învățare, acestea din urmă fiind delimitate ca :
“un grup eterogen de tulburări ce
afectează procesele de achiziție a abilităților școlare (de citire, exprimare
în scris și matematice):
dislexie, disgrafie (inclusiv disortografia), discalculie.(…) Aceasta reprezintă
o tulburare de origine biologică, nefiind o consecință a absenței
oportunităților de învățare, a existenței unor condiții incapacitante sau a
unor condiții defavorabile învățării” (Ordinul MEN 3124/2017)
Westwood
(2008) susține că este o mare diferență între dificultățile de învățare și
dizabilitățile de învățare, deoarece primele pot fi depăsite prin metode
convenționale, în timp ce în
cazul celei de a doua categorii, elevii necesită educație specială și intervenție
specializată pentru dizabilitatea specifică.
Comentarii
Trimiteți un comentariu