Tulburările specifice de învățare în DSM V. Criterii și elemente de diagnostic
În
2013, în Manualul de Diagnostic și Statistică al Tulburărilor Mentale
(Asociația Americană de Psihiatrie), tulburările de învățare primesc în
completarea denumirii conceptuale și termenul specifice, ce impune absența altor condiții ce pot determina
tulburările, și sunt incluse în categoria tulburărilor
neurodevelopmentale- tulburare de neurodezvoltare cu origine biologică , adică
este afectată capacitatea creierului de a percepe sau procesa eficient și
corect informația.
Pentru a fi considerate tulburări specifice de
învățare trebuie întrunite patru criterii de diagnostic. Primul criteriu impune prezența a cel puțin unuia
dintre următoarele simptome în achizițiile școlare: citirea
cuvintelor este incorectă, lentă, sau se produce cu efort; dificultăți în
înțelegerea sensului textului citit; dificultăți de exprimare în scris;
dificultăți de întelegere, stăpânire, a sensului numerelor, a calculelor și
dificultăți de raționament matematic, precum și o persistență de minim șase
luni în condițiile în care anterior s-a intervenit asupra deficienței
respective. Al doilea criteriu presupune o trăsătură esențială, aceea a
discordanței între instruire și competențe, rezultate, stabilită în urma
evaluării standardizate și a evaluării clinice amănunțite, prin care
achizițiile școlare afectate sunt semnificativ și cuantificabil inferioare
achizițiilor anticipate și afectează semnificativ performanța școlară,
profesională sau activitățile cotidiene. Criteriul
al treilea atrage atenția asupra faptului că dificultățile de învățare
debutează la vârsta școlară dar devin evidente și complet manifestate atunci
când cerințele depășesc capacitățile limitate ale elevului, de aceea
tulburările specifice pot fi diagnosticate numai după începerea educației
formale dar ulterior, la orice vârstă , inclusiv la vârsta adultă. Criteriul al
patrulea exclude alte cauze ale tulburării specifice: dificultățile de învățare nu pot fi
puse pe seama dizabilităților intelectuale, tulburărilor de acuitate vizuală și
auditivă, altor tulburări neurologice sau mintale dificultăților psihosociale,
sau nivelului inadecvat de pregătire.
Tot
în DSM V sunt indicate trei niveluri de severitate ale tulburărilor de
învățare: ușoare,
moderate și severe. Severitatea ușoară presupune că individul are unele
dificultăți într-unul sau două domenii școlare și poate fi capabil să compenseze
sau să funcționeze adecvat în rezolvarea sarcinilor dacă i se oferă un ajutor
suplimentar sau susținere suplimentară. Nivelul de severitate moderată
presupune dificultăți marcante în unul sau mai multe domenii școlare, și nu
poate fi capabil să facă față, să-și îndeplinească sarcinile fără pregătire
intensivă și specializată. Dificultățile severe privind abilitățile de învățare
afectează mai multe domenii școlare, și este necesar ca individul să fie
pregătit intens, continuu, pregătirea să fie specializată și individualizată,
pe tot parcursul școlar.
De
cele mai multe ori s-a constatat faptul că tulburarea specifică de învățare,
chiar dacă devine diagnosticabilă numai după începerea educației formale, are
niște manifestări anterioare, în anii preșcolari, reprezentate de tulburări de
concentrare a atenției și întârzieri ale limbajului sau abilităților motorii,
care pot sau nu să coexiste apoi cu tulburarea specifică de învățare, precum : lipsă de interes pentru jocurile care
implică utilizarea limbajului, învățarea grea a poeziilor la grădiniță,
pronunțarea în mod greșit a unor cuvinte, sau dificultăți în a-și aminti
denumiri ale zilelor săptămânii, numerelor sau literelor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu