Cerinte educative speciale
Prima dată, această sintagmă, CES, respectiv SEN (Special
Educational Needs) în limba engleză, a fost lansată în Marea Britanie, în
raportul Warnock, documentul ce a stat la baza reformei educaţiei speciale din
anul 1981, fiind preluată mai apoi şi de UNESCO. Declaraţia de la Salamanca, din anul 1994,
din Cadrul Conferinței Mondiale asupra Educației Speciale, prin conceptul de educaţie pentru toţi, recunoaşte
necesitatea şi urgenţa de a oferi educaţie pentru toţi copiii, tinerii şi
adulţii cu cerinţe educative speciale în şcolile de masă pregătite sa le
întâmpine aceste nevoi, printr-o pedagogie centrată pe elev şi prin combaterea
atitudinilor discriminatorii.
,,Fiecare copil are dreptul fundamental la educație
și fiecarui copil trebuie să i se ofere șansa de a ajunge și de se putea
menține la un nivel acceptabil de învățare; fiecare copil posedă caracteristici,
interese, aptitudini și necesități de învățare proprii; (…) persoanele cu cerințe speciale
trebuie să aibă acces în școlile obișnuite(de masă), iar aceste școli trebuie
să se adapteze unei pedagogii centrate asupra copilului, capabilă de a veni în
întampinarea trebuințelor fiecărui copil în parte’’(Declarația Conferinței de la
Slamanca, cit in. Gherguț, 2001, p. 27).
OECD (Organization for
Economic Co-Operation and Development) în studiul Special Needs
Education-Statistics and Indicators, stabileşte trei categorii în vederea acoperirii nevoilor elevilor care
experimentează dificultăţi în accesarea curriculumului : Categoria A ce
cuprinde elevi cu dizabilităţi, precum nevăzători sau cu vedere parţială
(ambliopi), surzi sau cu auz parţial (hipoacuzici), cu dizabilitate mintală
profundă sau severă, sau cu dizabilităţi multiple; Categoria B ce cuprinde
elevi care întâmpină dificultăţi de învăţare fără un motiv particular iar
cauzele nu sunt datorate factorilor de la categoria A sau B; Categoria C care
cuprinde elevi ce au dificultăţi provenite din apartenenţa la o categorie
dezavantajată, din mediul socio-economic şi cultural. OECD admite însă şi clasificarea
propusă de UNESCO :
,,Tipologia categoriilor de CES include: tulburări emoţionale şi de
comportament, deficienţă/întârziere mintală, deficienţe fizice/motorii,deficienţe
vizuale, deficienţe auditive, tulburări de limbaj, tulburări/dificultăţi/dizabilităţi
de învăţare.’’(OECD,2007,p.13)
În Monitorul Oficial al României 787/ 07 noiembrie 2011 regăsim împărţirea în două clase a
cerinţelor
educative speciale, acestea pot fi : cerinţe derivate în principal din
dizabilitãţi (handicap)-care au la bazã o deficienţã sau boalã şi cerinţe
derivate din dificultãţi de învãţare şi tulburãri de limbaj. Cerinţele educative speciale fac referire, aşadar, la
cerinţele în plan educativ ale elevilor ce prezintă disfuncţii sau deficienţe
de natură intelectuală, senzorială, fiziologică, psihomotrică, sau la cerinţele
apărute ca urmare a unor condiţii psihoafective şi condiţii ale mediului
socio-economic şi cultural, cele din urmă impunând la un moment
dat ca formulă alternativă şi sintagma nevoi
speciale.
Elevul cu CES se află într-o situaţie dezavantajată în
raport cu copiii tipici, neputându-şi valorifica potenţialul intelectual şi
aptitudinal decât prin crearea unor condiţii, unor situaţii favorizante, prin
metode, tehnici, modele, procedee personalizate. ,,CES exprimă o necesitate
evidentă de a se acorda anumitor copii o atenţie şi o asistenţă educaţională
suplimetară (un anumit fel de discriminare pozitivă ) fără de care nu se poate
vorbi efectiv de egalizarea şanselor’’ (Vrăsmaş et al., 2005, p.16)
Învăţământul
modern presupune o abordare ,,noncategorială’’(Irimie,
1992, cit in. Mara,2009) a tuturor copiilor, de la copiii cu deficienţe
profunde la copiii cu tulburări sau dificultăţi uşoare de învăţare, prin individualizarea
demersului educativ ca răspuns la necesităţile apărute, astfel CES reprezintă: ,,necesităţile educaţionale complementare
obiectivelor generale ale educaţiei şcolare, necesităţi care solicită o
şcolarizare adaptată particularităţilor individuale şi/sau caracteristice unei dizabilităşi ori
tulburări de învăţare, precum şi o intervenţie specifică prin reabilitare-recuperare
corespunzătoare’’(Vrăsmaş,
E., Nicolae, Oprea, Vrăsmaş, T., 2005, p.16)
Şcoala
modernă este şcoala care trebuie să se adapteze la nevoile tuturor copiilor şi
nu invers, într-o astfel de perspectivă cerinţele educative speciale: ,,
solicită abordarea actului educaţional de pe poziţia capacităţii elevului cu
deficienţă sau aflat în dificultate de a întelege şi de a valorifica conţinutul
învăţării, şi nu de pe poziţia educatorului sau profesorului care desfăşoară activitatea
instructiv-educativă’’ (Gherghuţ, 2013, p. 23)
În România, există următoarele
oferte educaţionale pentru copiii cu CES: educaţie specializată, în concordanţă
cu tipul şi gradul deficienţei prin unităţile scolare speciale, şi
educaţie
specializată în şcolile de masă, unde beneficiază de servicii educaţionale de
sprijin.
Comentarii
Trimiteți un comentariu