Dificultățile de învățare- clarificare conceptuală
Pentru a ajunge să
delimităm tulburările specifice de învățare, în direcția în care este orientat
și ordinul Ministerului Educației Naționale care introduce o metodologie
specifică și mult așteptată de către specialiștii apărători ai drepturilor
copiilor cu aceste tulburări, se impune prezentarea
mai întâi a categoriei generale, de dificultăți de învățare, cu atât mai mult
cu cât, până în prezent, unii specialiști nu au considerat necesară tratarea
acestor două concepte separat, clar și concis, ci mai degrabă sub forma unor
suprapuneri de termeni, utilizați de multe ori în sensuri diferite.
Dificultățile
de învățare, au cunoscut de-a lungul timpului multiple încercări de definire și
delimitare datorită domeniului complex și controversat al acestora, așa cum
afirmă și Vrăsmaș (2007), acest domeniu fiind abordat cel puțin din trei
direcții : dificultăți specifice de învățare în sensul de dizabilitate prin
afectarea sistemului nervos central, dificultăți de învățare în sensul de
probleme ce apar la anumiți copii în procesul de învățare și dificultăți
generale, ce pot apărea la orice copil, în procesul de învățare, sub aspect
socio-emoțional. Așadar, dificultățile de învățare reprezintă termenul cel mai
general, ce înglobează toate dificultățile, problemele apărute în dezvoltarea
și învățarea școlară ,,Termenul cel mai des folosit, cu sfera
cea mai largă de cuprindere, este cel de dificultăți de învățare. (...) Există
o mare diversitate de dificultăți de la cele grave/specifice/severe, la
tulburări sau dezordini, pănă la simplele oscilații ale procesului de
învățare’’(Vrăsmaș, 2007, p.14)
Gherguț (2013) definește dificultățile
de învățare ca fiind manifestări ale dereglării procesului de învățare, având
cauze ce țin de mediul școlar, familial sau social și cauze de ordin personal.
Acestea pot apărea la orice vârstă, inclusiv la vârsta adultă, dacă privim
procesul de învățare ca pe un proces continuu ce se desfășoară pe tot parcursul
vieții, dar frecvența cea mai mare este în copilăria mică și mijlocie manifestându-se
în activitatea de rezolvare a sarcinilor de învățare, printr-un comportament
ineficient, datorat întârzierilor în achizițiile școlare- întârzieri cu mai
mult de un an în cazul dificultăților ușoare, sau cu mai mult de doi ani în
cazul dificultăților grave. Trăsătura comună și definitorie a tuturor dificultăților
de învățare este reprezentată de discrepanța între potențialul copilului și
performanța acestuia, rezultatele obținute, evidențiată încă din anul 1965, de
către Bateman:
„Copiii
care au dificultăți de învățare prezintă o discrepanţă educațională
semnificativă între potenţialul lor intelectual şi nivelul actual de
performanţă, discrepanţă care poate sau nu să fie acompaniată de o disfuncție
constatabilă la nivelul sistemului nervos central și care nu este secundară
deficienței mentale, depravării cuturale sau educaționale, tulburărilor
emoționale severe sau deficitelor senzoriale “ (cit. in. Roșan, 2015, p.246)
În anul 1977, în volumul 6 al
jurnalului medical “Journal
of Clinical Child Psychology”, este reluat
acest criteriu, completând specificitatea dificultăților de învățare cu
formularea a încă două criterii, ce au stat la baza încercărilor de cuprindere
a conținutului dificultăților de învățare, respectiv a definirii acestora : criteriul discrepanței, criteriul
excluderii și criteriul educației speciale. Criteriul discrepanței face
referire la discrepanțele ce există în dezvoltarea proceselor psihologice (
percepție, atenție, memorie) dar și
diferenței consistente, inexplicabile, ce există între randamentul
școlar și potențialul acestor elevi, judecat după abilitățile acestora sau după
nivelul de inteligență, de exemplu, un elev poate avea aptitudini superioare la
nivelul limbajului vorbit, dar să prezinte grave deficiențe în limbajul scris. Criteriul
excluderii este criteriul prin care se exclud din sfera dificultăților de
învățare, acele dificultăți care pot fi explicate prin prisma deficienței mintale,
deficienței de auz sau văz, tulburărilor emoționale severe sau a deficitelor
senzoriale. Criterul educației speciale impune necesitatea abordării unor
metode de instruire speciale, adecvate în vederea dezvoltării elevului cu
dificultăți de învățare. Criteriul discrepanței este și în prezent principala
caracteristică pentru semnalarea existenței unor dificultăți de învățare “Dificultățile de învățare antrenează
o diferență considerabilă între randamentul școlar și aptitudinea intelectuală”
(Vrăsmaș, 2007, p.36).
Comitetul Interagenţiilor pentru
Deficiențe de Învățare, în anul 1987, lărgește sfera de cuprindere a
conceptului de dificultăți de învățare, adăugând și afectarea achiziției și
utilizării unor abilități sociale :
„dificultăţile de învăţare sunt un termen generic ce se referă la un grup
eterogen de tulburări ce se exprimă prin dificultăţi semnificative în
achiziţionarea şi utilizarea receptării şi înţelegerii limbajului, a vorbirii,
scrierii, citirii (literizării, silabisirii), a raţionamentului şi abilităţilor
matematice, ca şi a unor abilităţi sociale “ (Cocoradă, Voinea, 2009, p. 114) ; definiție aspura cărea se va reveni în 1994, iar
dificultățile privind abilitățile sociale vor fi excluse din sfera
dificultăților de învățare , “percepția socială și interacțunile sociale… nu constituie prin ele însele o
dificultate de învățare”( Roșan, 2015, p. 247)
Gherghuț (2013) vorbește despre un caracter unic al dificultății de învățare la fiecare elev, fapt ce explică dinamica și complexitatea acestor dificultăți, chiar dacă acești elvi pot fi grupați după anumite caracteristici ale cerințelor educaționale, nici un elev cu o dificultate de învățare nu va putea fi încadrat perfect într-o anumită categorie: “fiecare elev este o individualitate şi, la un moment dat, într-un domeniu sau altul al învăţării, reclamă anumite cerinţe educaţionale specifice pentru a putea înțelege şi valorifica la maximum potenţialul sau în domeniul respectiv” (Gherguț ,2013, p. 14) De aceea, abordarea dificultăților de învățare presupune identificarea particularităților pe care elevul le prezintă în învățare, indiferent dacă acestea sunt determinate de deficite sau de limitări funcționale. Gherghuț (2013) propune și câteva catacteristici generale ce pot indica o dificultate de învățare: hiperactivitate, dificultăți în concentrarea atenției, dificultăți în activități precum legarea șireturilor sau închiderea nasturilor, eșecuri frecvente și stângăcie.
Gherghuț (2013) vorbește despre un caracter unic al dificultății de învățare la fiecare elev, fapt ce explică dinamica și complexitatea acestor dificultăți, chiar dacă acești elvi pot fi grupați după anumite caracteristici ale cerințelor educaționale, nici un elev cu o dificultate de învățare nu va putea fi încadrat perfect într-o anumită categorie: “fiecare elev este o individualitate şi, la un moment dat, într-un domeniu sau altul al învăţării, reclamă anumite cerinţe educaţionale specifice pentru a putea înțelege şi valorifica la maximum potenţialul sau în domeniul respectiv” (Gherguț ,2013, p. 14) De aceea, abordarea dificultăților de învățare presupune identificarea particularităților pe care elevul le prezintă în învățare, indiferent dacă acestea sunt determinate de deficite sau de limitări funcționale. Gherghuț (2013) propune și câteva catacteristici generale ce pot indica o dificultate de învățare: hiperactivitate, dificultăți în concentrarea atenției, dificultăți în activități precum legarea șireturilor sau închiderea nasturilor, eșecuri frecvente și stângăcie.
Comentarii
Trimiteți un comentariu