Etiologia dificultăților de învățare

Așa cum am specificat, dificultățile de învățare pot apărea în orice moment al învățării școlare, și pot avea o multitudine de cauze. Gherguț (2013) menționează o serie de cauze ce pot favoriza apariția dificultăților de învățare, preluate dint-o clasificare făcută în 1990, de către Mondero. Acestea cuprind cauzele biologice și fiziologice ce influențează în mod indirect apariția dificultăților de învățare, cum ar fi: boli cronice sau contagioase care obligă elevul să lipsească de la școală un timp îndelungat și astfel să rămână cu lacune, nașterile premature sau nașterile cu travaliu prelungit care afectează întreaga dezvoltare a copilului, sau probleme metabolice și deficit de vitamine, calciu, magneziu, alimentație necorespunzătoare; cauze psihologice ce țin de elev, de carențele motivaționale  ale acestuia, de tulburările afective, complexe de inferioritate, timiditate și cauze ambientale, de mediu. Acestea din urmă pot ține de mediul școlar, familial, de comunitate sau pot ține de relaționare.
În mediul școlar o semnificație aparte a unei posibile cauze este dată de pregătirea psihopedagogică slabă a cadrelor didactice, mai ales pentru clasele primare când au loc primele achiziții școlare ale elevilor, prin utilizarea unor metode de lucru neadecvate. Însă și organizarea clasei de elevi, supraîncărcarea acesteia sau schimbarea frecventă a cadrelor didactice pot favoriza apariția dificultăților de învățare.
 Familiile dezorganizate, condițiile socioculturale precare ale familiei, violența în familie, pedepsirea excesivă a copilului, lipsa comunicării în familie sau cu copilul, sau la polul opus hiperprotecția familiei față de copil, își pun amprenta prin favorizarea unor condiții propice pentru dezvoltarea de către copil a unor dificultăți de învățare.

Sunt numeroase și cauzele ce țin de comunitate, cu precădere în sate sau orașe subdezvoltate, în care nu se pot asigura condiții de frecventare regulată a școlii: distanțe prea mari până la școală și lipsa modalităților de transport, lipsa încălzirii sălilor de clasă pe timpul iernii, absența sprijinului acordat de către serviciile de asistență familiilor aflate în dificultăți socioeconomice care nu-și permit școlarizarea copiilor, sunt doar câteva dintre aceste cauze. 

Comentarii

Postări populare