Etiologia dificultăților de învățare
Așa
cum am specificat, dificultățile de învățare pot apărea în orice moment al
învățării școlare, și pot avea o multitudine de cauze. Gherguț (2013)
menționează o serie de cauze ce pot favoriza apariția dificultăților de
învățare, preluate dint-o clasificare făcută în 1990, de către Mondero. Acestea
cuprind cauzele biologice și fiziologice ce influențează în mod indirect apariția
dificultăților de învățare, cum ar fi:
boli cronice sau contagioase care obligă elevul să lipsească de la școală un
timp îndelungat și astfel să rămână cu lacune, nașterile premature sau
nașterile cu travaliu prelungit care afectează întreaga dezvoltare a copilului,
sau probleme metabolice și deficit de vitamine, calciu, magneziu, alimentație
necorespunzătoare; cauze
psihologice ce țin de elev, de carențele motivaționale ale acestuia, de tulburările afective,
complexe de inferioritate, timiditate și cauze ambientale, de mediu. Acestea
din urmă pot ține de mediul școlar, familial, de comunitate sau pot ține de
relaționare.
În
mediul școlar o semnificație aparte a unei posibile cauze este dată de
pregătirea psihopedagogică slabă a cadrelor didactice, mai ales pentru clasele
primare când au loc primele achiziții școlare ale elevilor, prin utilizarea
unor metode de lucru neadecvate. Însă și organizarea clasei de elevi,
supraîncărcarea acesteia sau schimbarea frecventă a cadrelor didactice pot
favoriza apariția dificultăților de învățare.
Familiile dezorganizate, condițiile
socioculturale precare ale familiei, violența în familie, pedepsirea excesivă a
copilului, lipsa comunicării în familie sau cu copilul, sau la polul opus
hiperprotecția familiei față de copil, își pun amprenta prin favorizarea unor
condiții propice pentru dezvoltarea de către copil a unor dificultăți de
învățare.
Sunt
numeroase și cauzele ce țin de comunitate, cu precădere în sate sau orașe
subdezvoltate, în care nu se pot asigura condiții de frecventare regulată a
școlii: distanțe
prea mari până la școală și lipsa modalităților de transport, lipsa încălzirii
sălilor de clasă pe timpul iernii, absența sprijinului acordat de către
serviciile de asistență familiilor aflate în dificultăți socioeconomice care
nu-și permit școlarizarea copiilor, sunt doar câteva dintre aceste cauze.
Comentarii
Trimiteți un comentariu