Tipologia D.I.
Clasificarea dificultăților de învățare a
cunoscut și ea, la fel ca și încercările de definire a conceputului, numeroase
forme, din diferite accepțiuni ale autorilor, așa cum menționează și Vrăsmaș
(2007) evidențiind diversitatea dificultăților, pe care le încadrează în: grave, specifice, severe, tulburări
sau dezordini și oscilații ale procesului de învățare. Aceste clasificari au menirea și de
a ajuta în delimitarea terminologiei din sfera dificultăților de învățare,
astfel vorbim de dizabilități de învățare sau
tulburări de învățare ce cuprind dislexia, disgrafia, discalculia și
disortografia, și dificultăți de învățare generale, ce semnifică
o dificultate de învățare temporară, ce apare la un moment dat în procesul de
achiziție școlară. În DSM V tulburărilor de învățare li se adaugă și
termenul de specifice , deci
tulburări specifice de învățare, specific desemnează, așa cum afirmă Roșan
(2015), faptul că respectiva tulburare afectează strict domeniul circumscris de
termen. Toate aceste delimitări își găsesc argumentele și în cele ce urmează.
Un prim criteriu de clasificare este
gradul de curpindere. Acesta împarte dificultățile de învățare în două mari
clase: dificultăți de
învățare specifice și dificultăți de învățare generale
(nespecifice). Dificultățile de învățare specifice sunt la rândul lor alcătuite
din dificultăți de tip verbal (oral sau grafic), de tip neverbal și dificultăți
de orientare. Dificultățile de învățare nespecifice cuprind deficitul de atenție
și deficitul motivațional, acestea au un caracter temporal, sunt definite ca
fiind niște ,,disfuncționalități temporale” (Păunescu și Mușu , 1997 cit in. Vrăsmaș,
2007) și se referă la momentele de oscilație ale elevului în actul de învățare.
Vrăsmaș (2007) afirmă că
dificultățile specifice sunt “dizabilități
care se referă la sfera largă a procesului de învățare și a funcționării
mecanismelor acestuia” , iar dificultățile nespecifice „caracterizează momente
sau părți ale procesului de învățare, fără să afecteze funcționarea generală a
acestuia”(p. 48)
Gherguț (2013) propune o clasificare
sintetică a deficiențelor de învățare , ce cuprinde dificultăți de învățare
induse și propriu-zise:
1.
Dificultăți de învățare induse:
a)
intrinsece: acțional-procedurale
(receptare pasivă, lupsa tehnicilor de învățare), organizaționale, atitudinale,
valorificate (lacune în învățarea anterioară), ocazionale ( incidente, indispoziții)
b)
extrinsece: calitatea
precară a instruirii, suprasolicitarea școlară, lipsa unui regim de activitate
intelectuală, nivelul cultural și material scăzut în cadrul familiei, e.t.c
2.
Dificultăți de învățare propriu-zise:
a) după gradul de cuprindere: specifice și generale
b) după domeniul social afectat: academice și socioprofesionale
c) după natură: discronologii, disimterii
cerebro-funcționale, disadaptative, carențe ale limbajului și comunicării,
carențe în dimeniul calculului aritmetic
d) după obiectivări: verbale și nonverbale
e)
după simțul practic: de
dezvoltare, de acumulare, de dezvoltare, de combinare și de valorificare
f)
după procesarea informației:
de
input (vizuale, auditive, temporal-ritmice, de atenție, prin
nediferențiere), de integrare
(secvențialitate, abstractizare, organizare), de retenție (memoria de lungă sau
scurtă durată), de output ( de limbaj oral, scris, citit), de simț matematic,
de expresie motrică
Prin încercarea de clasificare a
dificultăților de învățare, Ministerul Educației din Canada, în 1986,
evidențiază și următoarele categorii de elevi: copii cu tulburări de percepție
vizio-spațială, copii cu tulburări de limbaj și copii cu tulburări de atenție.
Westwood (2008) vorbește, de asemenea, despre
dificultăți de învățare generale și dificultăți de învățare specifice. În
accepțiunea acestuia, dificultățile de învățare generale sunt legate de
probleme de învățare în școală care se datorează factorilor externi precum
dezavantajul socio-cultural, posibilități limitate de învățare, lipsa
suportului familiei, sau un curriculum nepotrivit, iar dificultățile de
învățare specifice, afectează un număr mult mai mic de elevi și se referă la un
grup heterogen de dizabilități
manifestate prin dificultăți majore , neașteptate, specifice și persistente în
achiziția și utilizarea eficientă a abilităților : cititului – dislexia, scrisului- disgrafia sau
calcul matematic – discalculia , în ciuda instruirii potrivite primite,
simțurilor intacte, inteligenței normale, motivației potrivite și
oportunităților socio-culturale adecvate și nu include copiii ale caror
probleme de învățare sunt datorate în primul rând rezultatuli unui handicap
vizual, auditiv, neuromotor, sau a unei inteligențe sub medie e.t.c.
Vrasmaș (2008) delimitează trei
nivele de severitate a dificultăților de învățare :
medii, moderate și severe, și trei categorii de dificultăți de învățare : dificultăți ușoare de învățare – care
necunoscute la timp și fără intervenție pot duce la insucces școlar,
dificultăți de învățare false, pasagere care au la bază scăderea încrederii în
sine a elevilor datorită modului în care sunt percepuți de către ceilalți și
dificultăți de învățare specifice care au la bază tulburări în sfera
capacităților de învățare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu