Tipologia Dislexiei
O
primă clasificare a dislexiei, făcută în anul 1962, de către Mykelebust și
Jhonson, surprindea două tipuri de dislexii, după tipul de input, dislexie
auditivă și dislexie vizuală. Dislexia auditivă se caracterizează prin
discriminarea auditivă a fonemelor asemănătoare și dificultăți în realizarea
sintezei fonetice, iar cea vizuală prin dificultăți în realizarea serială a
simbolurilor și a formei scrise a cuvântului (Roșan,2015), le mai regăsim și
sub denumirea de dislexie fonematică respectiv optică. Boder (1973) după
profilul de lectură și scriere, identifică trei subgrupe: dislexie disfonetică, diseidetică și
mixtă. Dislexia disfonetică presupune deficitul de integrare fonem-grafem,
respectiv imposibilitatea de a face analiza și sinteza fonetică. Dislexia
diseidetică presupune un deficit în perceperea formei literelor și a
configurațiilor cuvintelor. Dislexia mixtă presupune prezența ambelor deficite
prezente în cea disfonetică și diseidetică.
În alte viziuni, dislexia prezintă
două nivele:
primară,
spațio-temporală, care determină ,,imposibilitatea organizării spațiale a
simbolurilor grafice și transpunerea structurilor temporale în structuri
spațiale și invers” și secundară sau asimbolia, care semnifică ,,deficit
în organizarea simbolurilor grafice ’’(Burlea, 2007, p.148). După gradul de
deficiență Burlea (2007) consideră că dislexia poate fi lejeră, medie, gravă, sau
foarte gravă.
Chirilă (2015) vorbește despre o
dislexie dobândită și o dislexie ereditară. În această viziune, dislexia poate
apărea în timpul vieții, în urma lezării creierului, prin accidentări, lovituri
sau accidente cerebrale iar cea ereditară se dezvoltă din primii ani de viață.
Comentarii
Trimiteți un comentariu