Tipologia și caracteristicile disgrafiei
În literatura de specialitate română, una din
clasificările reprezentative identifică următoarele tipuri de disgrafie: specifică sau propriu-zisă, atunci
când nu se realizează legătura între sistemele de simbolizare; disgrafia de evoluție sau
structurală ce se caracterizează prin confuzii între literele asemănătoare ,,p’’-,,b’’, omisiuni, inversiuni; disgrafia motrică ce presupune
ilizibilitate și ritm extrem de lent; disgrafia de tip spațial caracterizată prin
imposibilitatea de a scrie în linie dreaptă; disortografia și disfonografiile ce
reprezintă erori de transcriere a limbajului oral în limbajul scris (Roșan,
2015)
Caracteristicile disgrafiei
Disgrafia, în DSM V(2013), presupune ca performanța în sarcinile de
scriere să fie inferioară celei scontate, în raport cu vârsta și capacitatea
intelectuală și cu nivelul de școlarizare de care a beneficiat elevul, astfel,
elevul cu disgrafie se exprimă foarte greu în forma scrisă, are un scris
dezordonat, cu greșeli de ortografie, și chiar modul în care ține instrumentul
de scris este unul neobișnuit.(Oklahoma State Department of Education).
Un aspect important al disgrafiei,
este acela că nu există un singur tip de greșeală la un anumit disgrafic: ,,deși greșelile sunt variate, de
cele mai multe ori, erorile aceluiași individ sunt, frecvent, absolut
diferite.’’ (Burlea, 2007, p.164)
Disgrafia se manifestă prin
următoarele caracteristici:
ezitare
pentru exprimarea în scris, dificultate în copierea de pe tablă, un stil de
scris inconsistent (Farrell, 2006), la nivelul grafemului apar confuzii grafice
între acestea; distorsiuni la nivelul silabelor și la despărțirea cuvintelor în
silabe, inversiuni (al
– la, ra – ar, nu – un etc.); inversiuni la nivelul cuvintelor , parţiale (aeroplan
– areoplan); totale (lac – cal, rac – car, cap – pac etc.); dificultăţi grafice
specifice limbii române, cum ar fi grafia grupului de litere care redă un
singur fonem (ce, ci, ge, gi, che, chi, ghe, ghi) ( Chirilă, 2006)
Aspectul scrisului dislexic este
caracterizat de înclinarea exagerată spre dreapta sau spre stînga; și uneori de
scrisul ca în oglindă ( este afectată încadrarea în spațiu și orientarea
rândurilor), afectarea punctuației și a formei literelor, se poate altera
ordinea firească a cuvintelor sau chiar mesajul textului scris datorită
tulburările de organizare spațială și de lateralizare care acționează în planul
percepției literei și al cuvintelor (Burlea, 2007)
Comentarii
Trimiteți un comentariu