Dislexia. Clarificare conceptuală
,,Una din cele mai
comune manifestări ale tulburării specifice de învățare ”(APA, 2013, p. 68),
dislexia, a fost și cea mai studiată, termenul fiind mai devreme utilizat decât
cel de dizabilitate de învățare. Încă din anul 1887, medicii care s-au
confruntat cu aceste cazuri de dislexie au descris-o ca fiind un ,,deficit grav, neașteptat și izolat în
învățarea scris-cititului”(Burlea, 2007, p.126) care aparea atât la copiii cu
intelect normal dar și la copiii supradotați. Definiția dată în anul 1968, în
cadrul Word Federation of Neurology, puncteză finalul unor dezbateri intense
între specialiștii vremii ce vizau pe de o parte privirea dislexiei ca pe o
întârziere în dezvoltare, iar pe de altă parte, specialiștii care considerau că
dislexia are origine biologică :
,,Tulburare de învățare a citirii,
manifestată în ciuda unui intelect normal și în absența unor deficiențe
senzoriale sau neurologice, a unei instrucții școlare inadecvate sau a unui
mediu sociocultural deprivant, consecință a unei perturbări a aptitudinilor
cognitive fundamentale, de origine constituțională” (Burlea, 2007, p.128)
Hermann și Norris, în 1958, dezvoltă
o teorie ce aduce în centrul dislexiei perturbarea funcției direcționale
datorită lipsei lateralizării, Bakker 1970, subliniază dificultatea particulară
a percepției ordinii temporale numai în secvența stimulilor verbali, secvență
ce vizează emisfera stângă, cea a limbajului, iar în 1979 , Dowing atrage
atenția asupra legăturii dintre dislexie și anumite tulburări în procesul
fonologic, respectiv a faptului că dislexicii nu realizează legătura
fonem-simbol grafic, toate acestea fac ca sfera de cuprindere a termenului de
dislexie, să constituie în continuare
un motiv de dezbatere între specialiști, în accepțiunea unor autori dislexia
fiind un termen ce înglobează dificultățile scris-cititului, o altă categorie
de autori fac distincția clară între dislexie și disgrafie, în timp ce alții
consideră sintagma dislexie-disgrafie sinonimă cu tulburările specifice de
învățare: ,,termenul dislexie poate produce confuzii, întrucât este folosit
uneori numai în sensul strict de lectură dificilă, alteori în sensul mai larg
de totalitate a dificultăților de
învățare a limbajului scris”
(Burlea, 2007, p.130)
Lyon și colaboratorii săi, introduc
criteriul fonologic ca sursă a tulburării abilităților de citire : ,, Dislexia este o tulburare specifică
de învățare, de origine biologică, ce se caracterizează prin dificultăți în
recunoașterea cuvintelor (corectitudine și fluență) și scrierea acestora, dar
și printr-o capacitate limitată de a decoda citirea. Aceste dificultăți
rezultă, în general, dintr-un deficit la nivelul componentei fonologice a
limbajului” (Lyon, 2003,
cit. in. Roșan, 2013, p.251)
În Ordinul MEN 3124/2017 dislexia este
tratată diferit de disgrafie, și este definită ca o tulburare specifică a
abilităților de citire în ceea ce privește corectitudinea, fluența și
înțelegerea.
Așa
cum am menționat și până acum, începând cu definițiile dificultăților de
învățare, apoi a tulburărilor specifice de învățare, până la delimitarea
acestor tulburări specifice, literatura de specialitate oferă multiple puncte
de vedere care tratează aceste aspecte, fapt ce impune tratarea dislexiei și a
disgrafiei și sub sintagma acceptată de către specialiștii români, dislexo-disgrafie, tulburare specifică de învățare a
scris-cititului, această alăturare de termeni fiind regăsită și în majoritatea
definițiilor dislexiei realizate de către autorii străini pentru a reda
caracteristicile condiționale ale dislexiei, în acest sens voi aminti câteva
formulări precum: dislexia este o combinație de dificultăți care
afectează procesul de învățare în citit, scris și ortografiat “(Peer,2001, cit. in. Farrell, 2006, p.32) ,, Dislexia
este o tulburare specifică de învățare, de origine biologică, ce se
caracterizează prin dificultăți în recunoașterea cuvintelor (corectitudine și
fluență) și scrierea acestora (Lyon,
2003, cit. in. Roșan, 2013, p.251), „dislexia reprezintă o
diferență de origine neurologică în achiziția și utilizarea abilităților de
citire, scriere și ortografiere”
(Asociația
Europeană de Dislexie,2009, cit. in. Roșan, 2015), ,, dislexia se manifestă prin dificultăți
legate de achiziții de bază ale scrisului, cititului și/sau ortografierii ”(Task Force of Dislexya-Irlanda,2001, cit.in.
Farrell, 2006). Aceeași idee a utilizării terminologiei de dislexo-grafie este
întărită și de Burlea(2007) care consideră că cele două tipuri de tulburări
sunt laturi ale aceluiași proces și trebuie tratate împreună, nu separat și
este o ,,perturbare a învățării citirii și scrierii manifestată
prin confuzii, inversiuni, adăugiri și substituiri de litere, cuvinte și chiar
sintagme; neregularizarea
desenului literelor și dispunerea lor anarhică în pagină; neînțelegerea completă a celor citite
sau scrise; lipsa de coerență
logică a ideilor în scris“(Popescu,1978,
cit.in. Burlea, 2007).
Studiile
au demonstrat faptul că la majoritatea dislexicilor coordonarea motorie este
afectată, acest lucru atrage cu sine, pe lângă afectarea activităților zilnice
ce necesită coordonare motorie sau imposibilitatea practicării unor sporturi,
afectarea scrisului de mână, astfel se întărește principala idee ce leagă
dislexia de disgrafie. (Farrell, 2006)
Marea
majoritate a specialiștilor cuprinde în practică ideea prin care dislexia
afectează întregul proces de învățare academică, ce implică citirea și
ortografia în primul rând, și ca o consecință, apar dificultăți în înțelegerea
și achiziționarea informațiilor specifice celorlalte discipline studiate în
școală, așa cum susține și Burlea (2007), prin afirmația sa cu privire la
faptul că ar fi vorba de mai multe fațete ale dislexiei, nicidecum de mai multe
tipuri de tulburări specifice de învățare, afirmație ce își găsește susținerea
dacă ne referim la funcțiile limbajului și la rolul său în dezvoltarea umană.
Comentarii
Trimiteți un comentariu