Discalculia


Discalculia  este    tulburare  specifică de învățare deci,  paternul tipic de dezvoltare a achizițiilor unei abilități este perturbat încă din stadiile timpurii ale dezvoltării, nu este un rezultat al absenței oportunităților de învățare sau a unei dizabilități intelectuale, iar abilitățile specifice afectate sunt cele  aritmetice. ICD-10 o include în tulburările de dezvoltare a abilităților școlare și o definește ca tulburare specifică a abilităților aritmetice. Asemeni dislexiei și disgrafiei, discalculia are origine biologică, nu este influențată de nivelul de inteligență și presupune afectări ale proceselor numerice de bază, ale abilităților de numărare și calcul.
            ,,Discalculia este o condiție care afectează posibilitatea achiziționării abilităților aritmetice. Persoanele cu discalculie pot avea dificultăți în înțelegerea conceptelor numerice simple, în înțelegerea intuitivă a numerelor, precum și probleme în memorarea faptelor aritmetice și a procedurilor” (Department for Education and Skills Marea Britanie, 2005, cit. in Roșan, 2015, p.256)
            Deși elevul are un nivel normal sau peste normal al inteligenței, nu reușește să integreze cognitiv numerele și simbolurile numerice, astfel el nu poate să descrie forma și mărimea, poziția, confundă cifre, nu va înțelege noțiuni de arie, volum, lungime sau va prezenta strategii de calcul aplicate greșit sau inadecvat, transfer scăzut sau absența transferului conținutului învățat (Farell, 2006)  
            Discalculia are un grad ridicat de asociere cu dislexia și cu deficitul de atenție.
           
            După forma de manifestare există două categorii ale discalculiei de dezvoltare, de evoluție ce apare încă din primele stadii de dezvoltare și discalculie dobandită, de achiziție, determinate de afectarea organică, pe parcursul vieții.
            Discalculia poate fi cu deficit la nivelul simțului numeric, adică o înțelegere deficitară a semnificației numerelor; cu deficit la nivelul conexiunii dintre sistemele de reprezentare simbolică și cele nonsimbolice, unde sarcinile nonsimbolice sunt mai puțin afectate; discalculie verbală; discalculie de tip atențional-spațial care se referă la dificultăți în perceptarea informației cantitative nonsimbolice și manipularea cantităților; și cu deficit în funcționarea executivă care se manifestă prin dificultăți în reactualizarea faptelor aritmetice și în aplicarea de strategii și procedee ( Roșan, 2015)
            Farrell (2006)  vorbește despre o clasificare propusă de Senzer (2001) , care pe lângă tipurile de mai sus, cuprinde și anarimetria, care are în vedere confuzia în operațiile scrise, a semnelor matematice: adunarea, scăderea, înmulțirea, împărțirea e.t.c.


            Profilul elevului cu discalculie presupune o dificultate de a face calcule simple, precum adunarea, calculul matematic este efectuat cu greutate, într-un ritm mai lent decât media şi cu neîncredere în rezultatul obţinut, și dificultate în a ști să răspundă informațiilor matematice (Farrell, 2006) Numărarea este realizată mecanic, ca secvenţă de cuvinte, dar elevii cu discalculie nu pot să numere invers sau cu pas dat, din 2 în 2 e.t.c.
            Alte afectări sunt: afectarea măsurătorilor, de exemplu, măsurarea timpului sau numărarea banilor sunt sarcini dificile pentru aceşti copii, dificultăţi în înţelegerea conceptului de viteză sau de temperatură; afectarea direcţiei/orientării, ca şi în cazul dislexicilor, apar probleme de orientare în spaţiu stânga-dreapta sau nediferențierea punctelor cardinale (Chirilă, 2006).

            Farrell (2006) vorbește despre afectarea conceptului de “mai mult” sau “mai puținîn ceea ce privește valoarea unui număr, pentru elevul cu discalculie, de exemplu, 5 nu este mai mare decât 3, sau noțiunea de ,, mai mic’’ sau ,,mai mare’’. De asemenea, este afectată achiziția noțiunilor de:  lungime( din două sfori de aceeași lungime, dacă le alăturăm, și una o șerpuim, elevul cu discalculie nu le va considera egale), lățime, arie, volum (conservarea volumului), greutate ( conservarea greutății), și poziție spațială și mișcarea obiectelor în spațiu. 

Comentarii

Postări populare