Caracteristicile dislexiei
Se
impune încă de la începutul abordării caracteristicilor dislexiei, să reamintim
un aspect foarte important, anume, cel al unicității fiecărui diagnostic de
dislexie, caracterul unic al deficienței, chiar dacă în cele ce urmează voi
aborda o serie de caracteristici propuse de specialiști, trebuie înțeles faptul
că la fiecare indivind în parte manifestarea poate să cuprindă aspecte din
aceste caracteristici generale sub mai multe forme.
În vederea distincției între
tulburare specifică de învățare și dificultate de învățare nespecifică, vom
avea în vedere persistența în timp a dificultății sub aspectul unei intervenții
corespunzătoare.
Nivelul de inteligență al copiilor
dislexici este cel mai adesea normal, sau chiar peste nivelul de inteligență
normală. Dislexia este o tulburare ce persistă toată viața, însă, cu cât
intervenția specializată se face mai devreme, cu atât individul poate face față
provocărilor din mediu, ducând o viață normală.
Încă din anul 1977, Biroul de
Educație a Statelor Unite (USOE), publică indicatorul principal al dislexiei,
care presupune, așa cum am menționat și în diagnosticarea tulburărilor
specifice de învățare, prinvipiul discrepanței între realizări și abilitate
intelectuală, în una sau mai multe arii cum ar fi exprimarea orală, exprimarea
în scris, citirea sau înțelegerea lecturii ( Hallahan, Mercer, 2001)
Dislexia se manifestă mai ales în timpul
achizițiilor scris-cititului ale elevului, deși specialiștii vorbesc de o serie
de semne, care pot fi observate mai devreme, începând din mica copilărie, și
includ, de obicei dificultăți
în: pronunțarea cuvintelor, achiziția vocabularului, achiziționarea
abilităților motorii fine cum ar fi legarea şireturilor, încheierea nasturilor,
folosirea instrumentelor de scris, dificultăți de ritm, și
dificultăți în a reda
evenimentele dintr-o poveste în succesiune logică (Chirilă, 2016). Specialiștii
recomandă diagnosticarea pe parcursul clasei a doua ,,Dislexia este depistabilă
după un an de şcolarizare, când există posibilitatea reală de a o discrimina de
unele confuzii (de exemplu, inversiunile), ce pot fi considerate ca fireşti
într-o anumită perioadă de debut şcolar, în etapa de prelexie” (Chirilă,
2016, p.13), atunci când ,,sistemul
neuropsihic al copilului s-a maturizat, iar achizițiile dobândire s-au
consolidat’’( Verza ,1983, cit in Burlea, 2007, p.169)
În raportul
Serviciilor Educației Speciale ale statului Oklahoma, sunt indicate următoarele
caracteristici: dificultăți
în înțelegerea glumelor sau sarcasmului, dificultăți în a urma diverse
indicații, dificultăți în însușirea normelor sociale de comunicare, uitare
frecventă a sarcinilor, atenție deficitară.
Vrăsmaș (2008) indică o serie de
caracteristici funcționale ale inteligenței cognitive care lipsesc sau nu sunt
stăpânite de către elevul dislexic: complexitatea, ce se referă
la capacitatea de a opera cu informații complexe sau de a executa mai multe
sarcini simultan; adaptabilitatea
și flexibilitatea ce se referă la recunoașterea alternativelor și utilizarea
acestora; realizarea și
rememorarea diferențelor;
judecata; gândirea simbolică; perceperea schemelor și ritmurilor care
caracterizează formele de cunoaștere și reflecția.
Farell
(2006) indică pentru caracteristicile dislexiei, o clasificare ce include
caracteristici în ceea ce privește cititul, scrisul și ortografierea, le voi
trata aici doar pe cele ale cititului. Caracteristicile cititului cuprind:
ezitarea asupra cuvintelor, confuzia asupra literelor ce au aceeași formă, de
exemplu ,, u “ și ,,n”, cuvinte ce se
aseamănă vizual ,,este” și ,,sete”,
confuzia sau omiterea cuvintelor de legătura ,,și’’, ,, în “, erori de citire
cu privire la înlocuirea cuvintelor legate semantic spre exemplu dislexicul poate citi ,,câine”
pentru cuvîntul scris, ,,pisică” , erori de citire a cuvintelor formate din mai
multe silabe, erori gramaticale, inclusiv inconstanța utilizării timpurilor
verbale potrivite în cadrul aceleași fraze. Regăsim așadar la elevul dislexic erori
în diferenţierea auditivă a sunetelor: confuzia consoanelor surde de cele
sonore (p-b, t-d, c-g, f-v, s-z, ş-j); confuzie între sunete cu punct de
articulare apropiat (s-ş, s-j, ţ-ce-ci, r-l); confuzie între consoane de
aceeaşi natură (f-v, p-t, b-d, v-z, v-j, f-z) sau de natură diferită (m, b, p);
confuzie între vocale (o-a, a-ă), erori la nivelul cuvintelor: descifrare
dificilă a literelor care formează cuvântul, dificultate de integrare a
elementelor simbolice în unitatea cuvântului şi neînţelegerea sensului
cuvintelor citite, erori în diferenţierea vizuală a literelor, confuzii în
raport cu axa verticală: b-d, p-q şi axa orizontală: u-n; litere cu formă
apropiată m-n; inversiuni de litere: b-d
(citeşte „b” în loc de „d”), b-p, n-u; inversiuni de silabe: al-la, ra-ar (nu
poate recunoaşte ordinea consecutivă a literelor corespunzătoare); inversiuni
de cuvinte monosilabice: lac-cal (percepţia globală a cuvântului poate conduce
la mai puţine greşeli când cuvintele sunt mai lungi); deformarea cuvintelor
prin inversarea ordinii literelor, silabelor, omisiuni de litere, silabe,
finalurile cuvintelor, cuvinte, substituiri de litere, silabe, cuvinte, salturi
peste rânduri. Citirea dislexicilor este fragmentară, uneori extrem de lentă,
alteori precipitată, cu multe ezitări în citirea cuvintelor, cu pauze mari,
citire fără sens, cuvintele sunt uneori ghicite, alteori substituite, fără a
exista o justificare logică.
Farell
(2006) atrage atenția asupra deficitului fonologic, împerecherea/
corespondența, grafem-fonem nu se produce și împiedică astfel automatizarea
cuvintelor. Studiile au arătat faptul că în cazul dislexicilor, desi auzul este
normal, apare o deficiență de împerechere auditorie, care produce dificultăți
în discriminarea auditorie.
De asemenea,
tot cercetările specialiștilor au demonstrat existența la persoanele dislexice,
a unei sensibilități particulare a citirii de pe foaie albă cu scris negru, ce
poate fi redusă prin utilizarea hârtiei și a fontului scrisului, colorate, iar
pentru urmărirea cuvintelor se recomandă unirea acestora printr-o linie. Afectarea
coordonării motorie prezentă în dislexie are implicații asupra scrisului de
mână. (Farrell, 2006).
Dislexicul prezintă o lateralitate
anormală prin dominanța mâinii stângi, iar recunoașterea stânga – dreapta
asupra lui însuși și în spațiul extracorporal este afectată. (Burlea, 2007).
Ronald
Davis susține o teorie ce definește dislexia ca un produs al gândurilor ce
presupune un mod special de a reacționa la starea de confuzie. Conform acestei
teorii, dislexicul gândește non-verbal, respectiv în imagini astfel cuvintele
care nu descriu lucruri reale, ale căror sensuri nu pot fi imaginate, sunt
imposibil de gândit pentru acești copii care gândesc în imagini. Formarea
imaginii înțelesului unei propoziții se va opri la fiecare cuvânt căruia
dislexicul nu-i poate atribui o imagine mentală, rezulând o serie de imagini
nelegate între ele, fără sens. Aceste opriri dau copilului senzația de
confuzie, senzațiile repetate de confuzie duc la atingerea pragului de
confuzie, iar copilul va deveni dezorientat. Starea de dezorientare presupune
alterarea simțurilor, apare percepția modificată a imaginilor ca simptom primar al dislexiei, materializat în faptul
că dislexicul nu mai vede ceea ce este scris pe o foaie ci ceea ce crede că
este scris, deoarece simbolul – litera, cuvântul, nu este recunoscut datorită imposibilității reprezentării într-o imagine. În
teoria sa, Davis definește o serie de simptome ce apar atunci când principalele
simțuri sunt tulburate, simptome ce apar la nivelul vederii: forma sau ordinea
literelor este inversată, pronunția cuvintelor este incorectă, literele par că
se mișcă, dispar, cresc sau se micșorează, simptome ce apar la nivelul auzului,
simptome în percepția timpului îi este greu să fie punctual sau să spună cât
este ceasul, reverii diurne excesive și simptome la nivelul echilibrului sau mișcării. (Davis,
2010)
Comentarii
Trimiteți un comentariu