Etiologia tulburărilor specifice de învățare
Încă
din primele încercări de definire a dificultăților de învățare specifice, din
anii ’60, cercetătorii
din domeniu au făcut referire la baza neurologică, mai exact la disfuncțiile
neurologice, drept cauză principală pentru acestea, urmând ca abia în anii
1980-1990 să apară prin intermediul studiilor realizate pe creierul celor care
în timpul vieții fuseseră dislexici și prin intermediul studiilor neuronale
imagistice, primele dovezi ce susțin baza biologică a tulburărilor specifice de
învățare. Burlea (2007) amintește de formularea unei definiții dată dislexiei,
una din tulburările specifice de învățare, în 1896, de către medicul englez
Morgan : ,, o cecitate congenitală
a cuvântului
“, remarcând încă de atunci
posibilitatea unei ,,defecțiuni” în zona frontal-stângă a creierului, ca factor
etiologic. Hinselwood presupune că
la originea dilsexiei este o ,,tulburare
funcțională congenitală în girusul angular(centrul memoriei vizuale a
cuvintelor) , această disfuncție ar fi bilaterală ” (Burlea, 2007, p.126). Orton, alt medic care a
studiat dislexia, în 1937, atrage atenția asupra faptului că nu este vorba de o
disfuncție a creierului ci o tulburare prin care emisfera stângă îți pierde
supremația pe care o are de obicei fată de emisfera dreaptă. Galaburda A. și Geschwind
N. între anii 1979 și 1990 au făcut studii post-mortem ale creierelor oamenilor
ce au fost diagnosticați cu dislexie în timpul vieții, descoperind că o
secțiune din lobul temporal stâng ce include și un segment din zona Werincke, este
simetrică cu secțiunea din lobul temporal drept, în creierul non-dislexic fiind
o diferență considerabilă între lobul temporal stâng și cel drept. Deoarece
această simetrie se produce în porțiunea creierul care se ocupă cu procesarea
limbajului pot rezulta modificări și în recepționarea limbajului sau în
exprimarea orală sau scrisă.
Tot în anii ’90, cercetătorii aduc dovezi
și în ceea ce privește transmiterea ereditară a dizabilităților de învățare “un procent de aproape 40% din rudele
de gradul întâi ale copiilor cu dizabilitate de învățare aveau ei însuși acestă
dizabilitate “(Pennington,
1990, cit. in. Hallahan, Mercer, 2001, p.26). Pentru a concluziona
unde au dus aceste serii de cercetări, o să fac referire la explicația cuprinsă
în DSM V care subliniază foarte clar faptul că încă nu se cunosc cauzele exacte
ale apariției tulburărilor specifice de învățare ,,nu se cunosc markeri biologici pentru tulburarea
specifică de învățare (…) deocamdată testarea cognitivă, neuroimagistică sau
testarea genetică nu sunt utile pentru diagnostic” ( APA, 2013, p.70)
Cercetătorii de la Yale și
cercetătorii britanici au identificat o genă
a cromozomului uman 6, numită DCDC2 pe care o găsesc responsabilă de
apariția sindromului dislexico-disgrafic. Dr. G.Eden demonstrează că dislexicii nu prezintă activitate cerebrală
în zona V5MT care este specializată în perceperea mișcării. Acesta
explică retardul în dezvoltarea percepției vizuale, precum și dificultățile
care apar la dislexici în procesarea vizuală a informației. În cadrul tulburărilor instrumentale, E. Dupre și A. Gessel observă pe lângă
tulburările globale în discriminarea formelor, a dificultăților
spațio-temporale și dificultăți ce țin
de percepția vizuală și auditivă, precum și anomalii perceptiv-motrice
sau praxice.(Chirilă, 2006)
Hațegan (2016) susține cauza
biologică a acestora specificând faptul că : ,, aceste tulburări specifice de învățare
dislexia, disgrafia, discalculia, sunt relaționate prin baza comună etiologică
de natură neurobiologică’’(p.15)
Comentarii
Trimiteți un comentariu